1975-1985

De trends van toen, zijn natuurlijk heel anders als nu. de meeste trends uit de jaren ’70/ begin ’80 zijn gevolgen van de jaren ’60. Hier kun je voorbeelden zien van verschillende bekende trends van 1975 tot en met 1985:

  • Neon Kleuren

Geboortejaar is 1970. Aan het begin van de jaren 70 waren felle kleuren een enorme hit. Zowel in kleding als in spullen. Dit werd voortgezet in de latere ’70 jaren door de discobevolking en de ‘hippies’. De commerciële diensten vonden dit geweldig. Door de felle kleuren werd bijvoorbeeld de lava lamp bedacht met neon kleuren daarin. Een mooie en leuke kans voor de economie om spullen te gaan verkopen in felle, opvallende kleuren. De trend is ontstaan toen de discomuziek inkwam in 1976. De personen die deze trend volgden ,maakte het groter met o.a. dus de felle kleuren in kleding en spullen.

 

  • Wijde broekspijpen

Geboortejaar van de wijde broekspijpen was 1976. De mensen kozen voor lange rokken tot aan de grond en brede broekspijpen voor het gemak. De wijde broekspijpen kenmerkte de ‘urban funk’ en de disco die toen erg populair was. Dit was een groep mensen die van dezelfde muziek en kleding stijl hielden. Deze mensen hebben zijn ook de bedenkers van de wijde broekspijpen. De trend is eigenlijk van persoon tot persoon overgegaan. De commerciële diensten zien de wijde broekspijp als HET symbool van de urban funk en disco van die tijd. Dit was een zeer populaire trend toen gemixt met de hippiebeweging en de rock die toen populair was.

 

  • Schoudervullingen (kledingmode)

Het geboortejaar van de schoudervulling bij dames was 1978. De trend duurde tot 1981. In deze periode was het vooral populair om een coltrui te dragen, met daar overheen een silhouet of blazer met schoudervullingen en een smalle taille. De afkomst van de schoudervullingen kwamen vooral vanuit vrouwen, zodat hun taille er dan slanker uitzag (uit eigenbeeld dus). De populatie werd groter waardoor de verkoop hiervan ook steeds populairder werd. De schoudervullingen worden tegenwoordig snel vergeten, maar als je het ter aanspraak brengt, kunnen (vooral vrouwen) zich er niet stil over houden.

 

  • Sigaretten op tafel

Het geboortejaar van sigaretten op tafel is ongeveer  1945. Dit werd in de loop van tientallen jaren een echte trend, je zag het overal. Bij mensen thuis, bij de kapper, in een café, enz. rond de jaren 80 stopte deze trend weer. Er is niet bekend wie deze trend bedacht heeft, maar de mensen die in die tijd leefden hebben er goed werk van gemaakt. de doelgroep van deze trend was gericht naar rokers, in die tijd waren dat er heel veel. Het was toen doodnormaal om aan een 14 jarig jongetje te vragen of hij al rookt. De trend was voor de kappers, café-eigenaren, enz. een voordeel want het kwam uitnodigend en klantvriendelijk over om een sigaret aan te bieden voor de roker die bij jou op bezoek komt/ klant is.

  

  • Plooirokken

De plooirokken waren een vervangende trend van de minirokjes. De trend startte in 1975 tot en met het heden. De bedenker en ontwerper van de plooirok was Coco Chanel. Zij was de eerste vrouw die de plooirok bekendmaakte en hem durfde te combineren met bijvoorbeeld coltruien wat niemand daarvoor durfde. Haar doelgroep was vooral vrouwen met een smalle taille. Tegenwoordig zijn er ook ontwerpen voor vrouwen met een brede taille, waardoor de doelgroep dus tegenwoordig ligt op alle vrouwen. De laatste tijd is de plooirok weer helemaal terug doordat Gucci ’s nieuwste ontwerper Alessandro Michele de plooirok heeft vernieuwd met nieuwe stoffen en kleuren. Dit trekt dus ook weer nieuwe klanten aan en is de plooirok weer helemaal terug van weggeweest.

Advertenties