1986-1995

  • Boybands

De boyband- trend begon rond 1986 met de bands ‘Boyz ll Men’ en ‘The new kids on the block’. De trend is begonnen in Amerika en is in de late jaren ’80/ begin jaren ’90 doorgestroomd naar andere continenten. In de jaren ’90 werden boybands een echte hit doordat er meer bands opkwamen en bekendheid maakte.  Voor de commerciële diensten waren boybands een echt doeltreffer. Platen die werden gemaakt en uitgebracht, concerten, tournees enzovoorts. We weten niet wie deze trend bedacht heeft, maar de trend is begonnen met capella groepen. De doelgroep is voornamelijk voor de meisjes bedoeld, maar jongens mogen het natuurlijk ook super leuk vinden. De jongens in de band zijn er op uit om aandacht van de meiden te krijgen.

 

  • Powerdressing

Het geboortejaar van power dressing was in 1980. Deze trend is in deze tijd van de eeuw nog steeds bekend, maar het word op een andere maner gedragen, broekpakken worden ook gedragen door vrouwen. De bedenker van power dressing is John T. Molloy. De doelgroep was gericht naar de vrouwen die op kantoor werkten. Mannen in die tijd werkten op kantoor, ze hadden een  net pak aan. Toen de vrouwen op kantoor kwamen werken vond Molloy dat ze vrouwen kleding moesten dragen wat ze eraan herinnerden dat ze vrouwen waren , de kleding die Molloy gecreëerd had bestond uit twee delen, het bovenste deel was bedekt met een mantel en het onderste stuk was een rok die een herinnering van vrouwelijkheid was. Dit uniform heeft de vrouwen uiteindelijk geholpen om autoriteit, respect en macht aan het werk te werven.

 

  • Dr. Martens

Dr. Martens is een bekend schoenenmerk. Bij skinheads, punks en gungers zijn de schoenen erg populair geworden in de loop der tijd, zij dragen deze schoenen veel en inspireren misschien ook wel andere mensen. Het geboortejaar van deze schoenen is vlak na de 2e wereldoorlog,. De ontwerper Dr. Klaus Maertens was in de 2e wereldoorlog legerarts, tijdens zijn verlof ging hij skiën, waarbij hij gewond raakte aan zijn enkel. De gewone legerlaars zat daardoor erg ongemakkelijk, daarom ontwierp hij een aangepast schoeisel voor zichzelf. De schoenen waren vooral populair bij politieagenten, postbodes en fabrieksarbeiders. En zijn veel verschillende soorten van deze schoenen gemaakt en worden nog volop verkocht.

 

  • Rubiks cube

De eerste Rubiks Cube werd in 1974 gemaakt. Ongeveer 10 jaar later werd het een grote hit en kochten een enorm aantal mensen het speeltje. Het spel is een ‘hersenkraker’ waardoor het een uitdaging wordt voor de mens. De bedoeling van het spel is dat je alle gekleurde blokjes op dezelfde vlakkant hebt. De ontwerper van dit spel is Ernö Rubik. Het trok en trekt nog steeds super veel mensen van een hele brede doelgroep, omdat het niet zo’n standaard saai bordspel is vonden mensen het heel aantrekkelijk. Ondertussen zijn er al een hoop verschillende varianten van de Rubik’s Cube op de markt gebracht. De doelgroep was mensen van jong en oud die van spelletjes houden en open staan voor een uitdaging.

Advertenties